14 de octubre de 2025
Un laboratori - taller amb Yvonne Ramírez
14, 15 i 16 de octubre en Hangar (Barcelona)
frame de Fuck the fascism: el cruce de dos mundos (Terrorismo Teatral Migrante, 2019)
En el camí que l'arxiu en línia d'Hamaca enforteixi la seva dimensió com ben comuna del coneixement i d'augmentar les instàncies participatives que l'editen, alimenten, transformen, reconstitueixen, les taggatonas –inspirades en el format editatona o hackató– són laboratoris d'arxiu en els quals abordem, de manera crítica i polifònica, buits taxonòmics.
Sostenir un arxiu independent i d'aspiració contra-hegemònica suposa contradiccions i suposa una tensió permanent de la classificació –que tanca sentits, relats, ordres– enfront de l'accessibilitat –que persegueix ser útil per a la major diversitat d'usuàries possible–. En un gest de desobediència cap als cànons i les classificacions més institucionals, Hamaca des del seu inici va funcionar independent dels tesaurus oficials a través del desenvolupament d'una taxonomia pròpia. Amb el creixement de l'arxiu i la multiplicació d'usuàries que l'utilitzen per a la recerca, la programació i la consulta des de casa, cada dia és més important fer que la cerca de vídeos efectiva. Si vols buscar vídeos que parlen de colonialitat / decolonialitat, és important que puguis trobar-los.
Aquesta taggatona serà un laboratori taxonòmic per a establir acords sobre els termes (tags) que l'arxiu emprarà per a nomenar, descriure i fer accessibles les peces que aborden qüestions de colonialitat / decolonialitat. L'exercici és desafiador, perquè els arxius s'han constituït històricament com a dispositius de poder que han reflectit i perpetuat ontologies i epistemologies colonials. Podem orientar l'arxiu cap a narratives contrahegemòniques? El laboratori comptarà amb Yvonne Ramírez com a guia i acompanyant del grup participant, oferint un punt de partida conceptual i taxonòmic per a, després, consensuar paraules i definicions. Després, en grup, irromprem en l'arxiu per a aplicar aquest nou cànon –o contra-cànon?–: visualitzarem pel·lícules i assignarem termes, generant una primera experiència d'etiquetatge que pautarà el mètode a seguir per a les arxiveres d'Hamaca.
A qui va dirigit:
A arxiveris, investigadoris, artistes i a qualsevol persona interessadi en l'audiovisual experimental i polític, en els arxius, en les paraules que usem per a nomenar, interessadis en l'àmbit decolonialitat - antiracisme… i interessadis a aprendre col·lectivament sobre això.
Portar de casa:
Cada participant haurà de portar un ordinador portàtil per a participar en la dinàmica del taller. Hamaca pot aportar 2 ordinadors si hi ha persones que no comptin amb un, s'assignaran per ordre de petició (demana-ho només si realment ho necessites, així qui realment ho necessiti podrà participar!).
Dates, horaris: 14, 15 i 16 d'octubre de 18.00 a 21.00 h
Lloc: Hangar. C/ Emilia Coranty 8-16 (Barcelona).
Preu: Gratuït mitjançant inscripció.
Yvonne Ramírez investiga en la intersecció entre la història del colonialisme, l'arqueologia i els estudis crítics sobre patrimoni, museus i història de la ciència. Li interessen les formes en les quals la colonialitat reconfigura espais i memòries, i com aquestes trames persisteixen en paisatges, materialitats i narratives curatorials. Yvonne treballa des d'un enfocament transfeminista, antiracista i anticolonial, amb interès en pràctiques col·laboratives i situades. Actualment cursa el doctorat en Història en la Universitat Pompeu Fabra, on analitza les dinàmiques de canvi i reordenament espacial a les Illes Marianes durant el període colonial espanyol. La seva formació ha estat interdisciplinària i transnacional: és antropòloga per la Universitat Nacional de Colòmbia, magíster en Arqueologia pel Museu Nacional de la Universitat Federal de Rio de Janeiro i magíster en Història de la Ciència per la Universitat Autònoma de Barcelona.